Foredrag

 

 

KREATIV STRIK MED AFSÆT I DEN FÆRØSKE STENVARDE

Foredragsholder: ANN HØJGAARD SLOT, Færøerne

FREDAG den 21. september kl. 12.30 – 13.30

BETAhuset, 1. sal

Pris kr. 150,-

Med mit foredrag, vil jeg gerne belyse hvordan man kan gå gennem en kreativ proces med strik (hånd- og maskinstrik) som værktøj – og som mål.

Oplægget bygger på et projekt jeg lavede da jeg gik på designskolen i Kolding, hvor jeg brugte den færøske stenvarde som inspiration.

Jeg viser hvordan jeg analyserede varden fra alle tænkelige vinkler og perspektiver – omsat til ord, farver, tekst, struktur m.m.

Jeg belyser de trin, jeg som designer normalt gennemgår for at analysere et emne: research, skitsering, registrering, analyse, skitsering, analyse, realisere – ikke nødvendigvis altid i samme rækkefølge – og viser hvordan jeg normalt omsætter dette til strik, så jeg ender op med et strikket produkt, som er et naturligt resultat af den process, jeg har gennemgået.

Der vil være mulighed for at se og røre en del af strikkeprøverne.

 

STRIK DANSKE STJERNETRØJER
Foredragsholder: VIVIAN HØXBRO, Danmark

LØRDAG den 22. september kl. 09.30 – 10.30

BETAHUSET, 1. sal

Pris kr. 150,-

En hilsen fra vore formødre. En billedfortælling om de fine “nattrøjer”, som kvinderne strikkede og brugte i 1800-tallet.

Jeg fortæller om: 

                             strikningens historie i Europa og Danmark, 

                             om bogen: Strik danske stjernetrøjers tilblivelse,

                             de gamle trøjer (ensfarvede)

                             de mange mønstre

                             desuden spinder jeg nogle ender om 1800-tallet, strikningen m.m.

I det hele taget om strikkerne og strikkeriet før i tiden og hvorfor de har noget at give os i 2000-tallet.

… og jeg har selvfølgelig eksempler på trøjer og stikkeprøver med.

 

INSPIRATIONSKILDER TIL DIT NÆSTE PROJEKT

Foredragsholder: VITHARD VILLUMSEN, Danmark

LØRDAG den 22. september kl. 11.30 – 12.30

BETAHUSET, 1. sal

Pris kr. 150,-

Få udfordret din kreativitet og find nye veje til inspiration.

Man siger, at man kan blive inspireret af alting, at inspiration kan komme alle steder fra, men hvad betyder det? hvordan omsættes inspirationen til praksis? Behøver det at være så svært at få nye idéer?

I dette foredrag giver Vithard fif til hvor, du kan kigge hen efter inspiration, til farver, teknikker, teksturer, og nye projekter… Vithard fortæller om sine inspirationskilder, og hvad der for tiden rører sig i strikkeverdenen – og du går hjem med inspiration til hvad inspiration kan være og hvordan den omsættes i dit næste håndarbejde.

 

STRIK STRESSEN VÆK OG STRÆK DIG TIL MERE STRIKKETID

Foredragsholdere: Strikkeekspert PERNILLE CORDES og strækekspert MARTHA MIEHE-RENARD, forfattere til bogen Strik & Stræk

LØRDAG den 22. september kl. 12.30 – 13.30

BAZARTELTET (sideteltet)

Pris kr. 150,-

At strikke er at have tid til at fordybe sig. Det er sundt og afstressende. Du fokuserer på dit strikketøj, dine tanker får fri til at svæve rundt, og hverdagen bliver koblet fra. Denne refleksion i et kreativt univers giver ro og kan blive næsten meditativ. Strikning er uden tvivl sundt for sjælen.

Men strikning er også monotone bevægelser, som gentages igen og igen. Så symbiosen mellem strikning og sjælefred kan få en brat ende i det sekund, din krop smerter til på grund af en fastlåst kropsholdning eller overspændte muskler.

Kom og lær de allerbedste strækøvelser for dig, som strikker.

De fleste får indimellem gener af at lave mange gentagne bevægelser, når de dyrker deres yndlings hobby. Lav nogle få øvelser og slip af med dine gener, så du kan strikke meget længere tid og dyrke din strikkepassion.

Pernille og Martha fortæller om hvordan det at strikke kan hjælpe dig med stress og lærer jer de allerbedste strækøvelser for hænder, fingre, nakke, skuldre og ryg samt viser strikdesigns fra deres nye bog.

 

ARKTISKE SKRØNER – Jørn Riels fortællinger fra nordøst Grønland - GRATIS ENTRÉ – BEGRÆNSET ANTAL PLADSER

Fortalt af: Lene Bjørn, Danmark

LØRDAG den 22. september kl. 13.30 – 14.15

BETAHUSET, 1. sal

Tag en pause fra strikkefestivalen, sæt dig godt til rette og lyt til en skøn historiefortælling. Tag endelig dit strikketøj med!

 

CRAFT PSYKOLOGI – HÅNDARBEJDETS GAVNLIGE VIRKNING PÅ TRIVSEL OG HELBRED

KOMBINERET FOREDRAG OG WORKSHOP – BEMÆRK! 3 TIMER

Foredragsholder : psykolog og Ph.d. Anne Kirketerp, Danmark

LØRDAG den 22. september kl. 14 – 17.00

BAZARteltet (sideteltet)

Pris kr. 350,-

En ny gren af psykologien har set dagens lys!  Craft-psykologi (håndværk- og håndarbejdspsykologi). 

Mange mennesker ved, at de får det godt af at arbejde med deres passion/hobby. De bliver afstressede og kommer i godt humør – samtidig med at de får et fysisk produkt. Vi glemmer alt andet for et stykke tid, når vi helliger os arbejdet med håndarbejde. 

Men hvorfor er det sådan? Hvad er psykologien i den oplevelse og hvordan kan du lære at udnytte den bedre til mere fokuseret at modvirke stress?  

Workshoppen giver: 

Videnskabelige begrundelser som forklarer Craft-psykologi samt, hvorfor håndværk og håndarbejde virker sundhedsfremmende.

Begyndende praktisk erfaring med at bruge håndarbejde til at træne mindful håndarbejde.

Workshoppen indeholder:

·         Hvorfor laver vi håndarbejde? 

o    Fra nytte til passion.

·         Meningsfuld selvforglemmelse

o    Hvad sker der fysisk og psykisk i kroppen når vi laver håndarbejde?

·         Det meningsfulde liv – vigtigheden af at have en passion

o    Hvordan indre motiveret aktivitet beskytter mod meningsløshed, stress og depression.

·         Teorierne som beskriver håndarbejdes gavnlige virkning på stress og depression

·         Guidning i at anvende håndarbejde som mindful praksis.

Vi kommer naturligvis til at sidde og lave håndarbejde for at opleve de forskellige tilstande – så hav dit strikketøj, hækletøj, broderi eller andet håndværk du kan transportere! Det er vigtigt det ikke er et indviklet håndarbejde men tværtimod noget du let kan sidde og lave uden at skulle tælle eller læse en opskrift. 

 

KVINDELIV I TEKSTILT LYS

Foredragsholder: LISBETH TOLSTRUP*, Danmark

LØRDAG den 22. september kl. 15 – 16.00

BETAHUSET, 1. sal

Pris kr. 150,-

Klassisk foredrag suppleret med en stærk billedside, hand out med relevante navne/info.

Kvindeliv forbindes ofte med opgaver og sysler i hjemmet. Men gennem tiden har mange kvinder valgt at forbinde de hjemlige tekstiler og teknikker med muligheden for at udtrykke sig kunstnerisk. Trækkes der linjer 100 år tilbage viser det sig, at netop tekstilerne og de tekstile teknikker havde en særlig betydning for kvinderne i den historiske avantgarde, der tidsmæssigt ligger fra omkring 1909 og 20 år frem. Hvad de færreste ved, er at futuristen Marinetti blandt sine mange manifester skrev et manifest om taktile værdier, hvori han fokuserer på tekstilers særlige udtryk.

Tager vi et tigerspring frem til neo-avantgarden i 1960’erne får tekstilerne og de tekstile teknikker nye værdier. I dette foredrag stilles skarpt på masketeknikkerne strikning og hækling, der med deres helt særlige formskabende muligheder har inspireret flere tekstilkunstnere på den internationale tekstilscene. Blandt udløberne af de rebelske eksperimenter ses blandt meget andet opdelingen i ”tapestry” og ”fiber art”, hvor strikning og hækling naturligt placerer sig i sidstnævnte. Lyder det tungt – glem det, der er bare så meget oprør og humor i feltet, at alle må lade sig inspirere.

Uden neo-avantgarden ingen yarn bombing eller urban graffiti – med andre ord, maskerne, garnerne og de tekstile teknikker stikker næsen frem igen. Det gælder fra de autonome miljøer til de pæne strikkedamer, fra de professionelle til hyggestrikkerne. Aldrig har der været så omfattende en bredde i det tekstile landskab. Kunst eller fornøjelse, provokation eller sociale sysler? Kig med, når de mange eksempler triller ind over skærmen og lad dig inspirere, udfordre eller underholde.

*Lisbeth Tolstrup – tekstilformgiver med afgang i vævning og strik fra Kunsthåndværkerskolen i Kolding (1980-1984). BA i kunsthistorie fra Aarhus Universitet (2004) og cand.mag. i kunsthistorie fra Københavns Universitet (2015) med speciale i tekstile udtryksformer. Journalist DJ, optaget i Kraks Blå Bog, Weilbachs Kunstnerleksikon og Kvinfos Ekspertdatabase. www.lisbethtolstrup.com

 

FRA KRITKROTING TIL KOFTER

Foredragsholder: Kristin Holte, Norge

SØNDAG den 23. september kl. 09.30 - 10.30

BETAHUSET, 1. sal

Pris kr. 150,-

Dette foredraget handler om  arbeidet med min siste strikkebok ”Krotekofter” (2017) og den særnorske dekorskikken med kritkroting som boken er inspirert av.  Jeg vil tale om veien fra jeg oppdaget kritkrotingen,  via noen  omveier og til jeg utga denne boken.

Kritkroting var en gammel dekorskikk som ble brukt til å dekorere tømmerveggene i gamle røykovnstuer etter at de var vasket rene for sot og før feiringer av bryllup og helgendager. Skikken er så langt vi vet særnorsk og var spesielt utbredt på Vestlandet i Norge.

Foredraget omhandler både kulturhistorien og om hvordan jeg har arbeidet med  motivene fra denne dekorskikken , både i mitt master arbeide og i 21 nye koftedesign i strikkeboken.

Jeg vil også tale om hvordan jeg inspireres av kultur- og tekstilhistorien i mitt arbeide som strikkedesigner.

 

PEPTALK MED BENSPÆND - det grænseløse strik.

Foredragsholder: METTE LARSEN, Danmark

SØNDAG den 23. september kl. 10.30 – 11.30

BAZARTELTET (sideteltet)

Pris kr. 150,-

Har du brug for et kærligt men velment indspark i at slippe gamle indgroede strikkeregler og strikkemønstre?

Har du brug for luft i strikkeprocessen, og slippe janteloven når du strikker ?

Har du brug for at møde andre som også gerne vil give slip og strikke uden opskrift?

Har du brug for at vide, at det er ok det du gør, og vi er flere derude ?

Kan du sige ja til mindst en af disse spørgsmål vil du måske have glæde af at deltage i dette foredrag.

Under foredraget vil jeg vise mit strik frem som er strikket uden opskrifter og fortælle både om processer og produkter.

Du bliver aldrig den samme, når du først har givet slip – husk det.

 

STRIKKEDE STRØMPER FRA VERDENS TAG

Foredragsholder: Lita Rosing-Schow, Danmark

SØNDAG den 23. september kl. 11.30 – 12.30

BETAHUSET, 1. sal

Pris kr. 150,-

”Verdens Tag” er det populære navn for bjergmassivet Pamir i Tajikistan.

Herfra kommer en stor samling af mønsterstrikkede lange strømper, som Lita Rosing-Schow’s foredrag vil handle om.

Flere ekspeditioner fra omkring 1900 århundredeskiftet har bragt strømper til Europa. Nu ligger de godt gemt på museer i Danmark, Østrig, Tyskland og Rusland.

Vi vil se både pragtfulde billeder af bjerglandskaberne i Tajikistan og billeder af de mange mønstre, som er præsenteret på de fine strømper.

Strømperne er strikket efter samme ”læst”, hvid bundfarve forneden og mørk bundfarve foroven, alle så lange at de går over knæet, og alle strikket uden separat hæl.

Den enkelte strømpe er strikket som et kræmmerhus.

Noget andet specielt for strømperne er at de alle har samme slags opslagning, som jeg kalder for ”løbegangsopslagning”. Opslagningen danner en løbegang, hvori der ligger et bundt tråde, som kan bindes i siden og på den måde holde strømpen oppe. På samme måde er der slået op til de par strikkede handsker, som er i museernes samlinger.

Dette website bruger cookies til at følge din adfærd og for at forbedre brugeroplevelsen på sitet.

Du kan altid slette gemte cookies i dine browserinstillinger

Accepter ikke cookies Accepter kun funktions cookies Accepter alle cookies